Ako sa naučiť predložky v angličtine?

1. apríla 2019

Veľa študentov hovorí, že má problém s predložkami v angličtine. Sú iné ako v slovenčine. Niekedy dávajú zmysel a niekedy nedávajú. Ako sa ich správne naučiť? Rada by som Vám dala zopár tipov a pomôcok k tomu, ako sa predložky správne naučiť.

Zostavila som 6 krokov, ako sa preložky úspešne naučiť. Najprv si ich prosím všetky prečítajte a potom si body vypracujte. Postupne. Všetko má svoju postupnosť.

 
1. Správne si nastavte myseľ

V praxi to znamená, že si treba uvedomiť, že sa učím cudzí jazyk. Nevŕtajte sa príliš v tom, že je to iné. Nie, angličtina nemá 3x viac predložiek ako slovenčina, len môžu byť iné . Napríklad, v slovenčine povieme my sme „doma“ – bez preložky, alebo my sme „v aute“ a my sme „na stanici“. Pričom predstava niekoho sediaceho „na streche stanice“ asi cudzincovi zmysel nedáva. Rovnako ako nám niektoré predložky po anglicky. A to je práve rozdielnosť jazykov. Netrápte sa tým.

Ako prvý krok, nastavte si myseľ, že je to iný jazyk. Predložky môžu ale nemusia sedieť do slovenčiny. A nebojte sa, väčšina sa zhoduje.

2. Urobte si chlieviky

Teraz som niektorých možno pobavila . To čo mám na mysli sú stĺpce, oddelenia, alebo zoznamy. Tam študent vypíše všetky rôzne slovíčka, ktoré sa spájajú s danými predložkami. Napríklad slovíčka, ktoré poznám a hodia sa s predložkou „in“ (v):

in
in the car (v aute)
in the kitchen (v kuchyni)
in the classroom (v učebni)

Rovnaký stĺpec si môžete urobiť pre všetky predložky, ktoré sa chcete naučiť. Veľmi to určite pomôže sa zorientovať.

3. POZOR !

Mnoho krát som už danú tému našich študentov v Best English učila a treba dať pozor na jednu dôležitú vec. A to je fakt, že predložky sa dajú učiť z pohľadu miesta. Ako som uviedla príklady vyššie. Odpoveď na otázku „Kde sme?“ je určenie miesta. Napríklad „v“ aute alebo „na“ stanici. To sú miesta.

Rovnaké predložky však môžeme použiť s časom. Napríklad: „v“ lete alebo „na“ poludnie. A toto je dôležité nemiešať. Pre mnohých študentov je mätúce sa to učiť spolu. Urobte si stĺpčeky s predložkami miesta, a následne si urobte stĺpčeky s predložkami času. Ideálne to ani nerobiť v jeden deň. Skôr si vybrať jednu kategóriu a pokračovať na bod 4.

4. Definície

Toto slovo mnoho študentov neznáša. V škole sme sa museli učiť nezmyselné poučky a definície a na nič nám to nebolo. Ja by som rada bola viac praktická. Veľmi odporúčam, aby ste si pozreli definície samotných predložiek. Tento bod by asi mal byť zaradený ako bod číslo 2, no nechcela som čitateľov odradiť hneď na začiatku .

Ak máte po ruke učiteľa angličtiny alebo niekoho, kto po anglicky vie, požiadajte o pomoc. Je to predsa iný jazyk a definícia slova „v“ alebo „na“ Vám pomôže lepšie sa zorientovať v posunúť v ďalších bodoch. Ak nikoho takéto po ruke nemáte, tak tento bod preskočte. Skúsenosť mi hovorí, že tu len zamocete ak Vás niekto nevie nasmerovať. Učitelia v Best English majú mnoho skúseností s touto témou a radi poradia.

5. Čítajte na si nahlas

Áno, teraz prichádza práca. Ako sa hovorí, bez práce nie sú koláče. Rovnako to je v angličtine. Keď má študent zoznam s predložkou hotový, tak ich treba začať cvičiť. Ako prvú vec by som odporučila si mnoho krát nahlas prečítať tie spojenia, ktoré ste si napísali. Rad za radom ich prečítať aj 20 krát. Potrebujete to dostať do ucha a na jazyk. Rada by som zdôraznila, že je nevyhnutné to hovoriť nahlas. Nie len potichu v hlave.

Čítajte si to dovtedy do kedy nemáte pocit, že tá predložka sa k slovíčku „hodí“ a spolu to dáva celé zmysel. Ako som napísala, 15-30 krát v kľude. Aj viac. Časovo to môže trvať 10 minút no výsledok je výborný.

6. Vety

Keď už ste si precvičili spojenia, tak s nimi urobte vety. Napríklad, vyššie máme spojenie „in the car“ (v aute). Vety by mohli byť napríklad:

I am in the car. (Ja som v aute.)
My dog is in the car. (Môj pes je v aute.)
I sit in the car. (Sedím v aute.)
There is a baloon in the car. (Balón je v aute.)
There are 4 people in the car. (4 ľudia sú v aute.)

Nekomplikujte si to. Vety robte jednoduché a krátke. Iba správne vystihnite, čo všetko je „v aute“. Menujte hocičo, čo je v aute. A predstavte si, že to skutočne je v aute. Hovorte o svojom aute. Popíšte auto, ktoré poznáte. Tu už neopakujete predložky len ako papagáj (bod 5.) ale predstavujete si situáciu. Je tam emócia, pocit, predstava.

Robte toľko viet pokiaľ sa Vám to nevyslovuje ľahko a pokiaľ na necítite dobre. To je bod, kedy sa dá ísť na nové spojenie. V našom prípade „in the kitchen“. A opäť vety. Veľa viet. Pokiaľ sa necítite dobre.

Záver
Toto bolo mojich 6 krokov k tomu, aby ste sa naučili predložky správne. Osobne takto učím už mnoho rokov. Študentom to pomáha mať v predložkách jasno. Verím, že som pomohla aj Vám.

Tak šup, choďte očami opäť k bodu 1 a aj urobte, čo som napísala. Nezostaňte len pri čítaní tohto článku. Urobte niečo pre svoju angličtinu .

Lenka